Hur andas jag ordentligt?

Låt oss ta en titt på hur andningsmönstret påverkar bäckenbotten och hur det kan leda till smärta, svaghet och inkontinensproblem, särskilt hos kvinnor som är förlossade eller redan ser gynekologiska problem.

Ökat intraabdominellt tryck

När du hostar i en böjd hållning, trycker det ökade intra-abdominala trycket ner bäckenbotten, vilket minskar stabiliteten i torso. Hostningssituationen är ett exempel, andra möjliga scenarier som kan bidra till detta inkluderar när man lyfter ett barn fel eller utför någon annan olämplig aktivitet. Med tiden kan detta stressmönster försvaga bäckenbotten, och då kan vi märka störande symtom som urinläckage under träning, en otrevlig känsla i könsorgan och ryggont.

När kan vårt andningsmönster störas?

Kronisk stress och ångest leda till kronisk grundandning. Felaktig andning ger dålig hållning, ofta böjd, men också alltför bakåtlutad, gör det svårt att arbeta. Vad du ska göra för att återställa vanan till en korrekt andning igen. Tja, arbeta med stressreducering, meditation, lämplig, regelbunden rörelse samt individuellt rekommenderade övningar och manuell terapi för att omskola vårt mönster kan hjälpa till att återställa den optimala funktionen av andningsmembranet.

Andning och sport

När det gäller fysisk aktivitet är det ofta svårt att upprätthålla ett stadigt andningsmönster. Detta inkluderar alla former av träning vi väljer som går utöver vår förmåga att klara av trycket och upprätthålla stressfri andning.
När andningsförmågan försämras orsakar det en kaskad av förändringar i hela kroppen.
Kan du plocka upp och sitta på huk, bära och flytta medan du reglerar trycket? Märker du en utbuktning i underlivet eller känner du att det trycker mot bäckenbotten?

Kan du svara exakt på dessa frågor om dig själv? Antagligen inte! För att svara på dessa frågor måste jag observera hur du rör dig, utvärdera din hållning och andning och hur du hanterar rörelse och stress.

En solid grund

Oavsett om ditt mål är att leka med barnen, arbeta i trädgården eller komma tillbaka till crossfiten eller bara springa utan knäsmärtor, vi bör alla bygga rätt grund för att korrigera hållning och därmed återställa rätt andning. När vi hoppar över dessa steg blir vi mer benägna att skada oss.

Förberedelse för ytterligare aktiviteter

Här är de goda nyheterna – du är helt kapabel att göra alla de aktiviteter jag skrev om, så länge din kropp har tränats och är beredd att hantera dem. Så om din kropp inte klarar någon av dessa aktiviteter är lösningen inte att sluta göra det för alltid! Lösningen är att förbättra din förmåga att utföra och bibehålla dessa ställningar eller aktiviteter genom att lära ut en bra grund, och andning är en bra introduktion till postnatal omutbildning.