Hur du kan förhindra telefon-nacken?

Idag finns det inte särskilt många platser där mobiltelefoner inte är en del av människans vardag. Apparaten är vanligtvis i knäet. Ofta hänger huvudet ansträngt 50 grader eller mer ovanför skärmen. Fingrarna jagar efter bokstäver i ljusets hastighet.
Mycket få fysiska klagomål i vardagen är resultatet av olyckor eller oaktsamhet från tredje part. De flesta av dem är hemlagade och ovanstående scenario är en viktig orsak till

  • nackspänning
  • huvudvärk
  • yrsel
  • tinnitus
  • artros

Varför är denna nackställning så problematisk?

Huvudet på en vuxen väger cirka fyra till sex kg. Det är den vikt som verkar på de underliggande strukturerna i upprätt läge. Med varje grad vi böjer huvudet framåt ökar denna vikt. Vid en lutning på 45 grader måste ryggen kunna motstå en belastning på mer än tjugo kg. En låda med tolv glasflaskor vatten väger mindre. Det motsvarar ungefär ditt incheckade bagage på planet eller ett sex år gammalt barn som sitter på dina axlar.
Om kroppen nu är så fel och överbelastad under långa perioder är strukturerna mellan huvudled, nacke och bröstkorg massivt ansträngda.
Vad kan du göra för att undvika en sådan felaktig börda?

Håll upp! Håll telefonen högre upp mot huvudet för att minimera lutningen på livmoderhalsen.

Lägg mobilen åt sidan regelbundet och ge din hjärna och nacke / axel en paus. Verkliga livet är ändå mycket mer spännande och dina Snapchats, Instagram-inlägg och Whatsapp-meddelanden kommer fortfarande att finnas där även efter en tjugo-minuter.

Lossa upp överkroppen och nacken upprepade gånger med mjuka stretchövningar. Rör försiktigt huvudet i alla riktningar, dra axlarna nedåt och tillbaka för att slappna av musklerna lite.

Rör på dig! Trappor istället för hiss. Korta sträckor går istället för buss. Cykla i stället för tunnelbanan. Träning i vardagen underskattas ofta, men särskilt efter långa perioder av inaktivitet på jobbet eller hemma är det de små sakerna som gör den stora skillnaden för rygghälsan.

Regelbunden träning är viktig för att göra kroppen motståndskraftig.

Kontakta oss som din naprapat i Stockholm!