Undvik att bli Disneys nästa Quasimodo.

Vad är bra hållning och varför är det så viktigt?

Hållning är inte något vi tänker på hela tiden. Vi står som vi alltid har stått och vi sitter som vi är bekväma. När jag talar om bra hållning menar jag den hållning som utsätter vår kropp för minsta möjliga stress. Varje avvikelse från den naturliga hållningen sätter onödiga belastningar på våra muskler, ben, leder och ledband och orsakar därmed frekventa vardagliga krämpor. Men god hållning och tillhörande rak inriktning av vår ryggrad är ett av nyckelelementen när det gäller hur bra och utan störningar vår hjärna kommunicerar med resten av kroppen (och vice versa). Bortsett från de fysiska konsekvenserna av quasimodo-hållningen framför datorn har studier också funnit en signifikant koppling mellan dålig hållning och depressivt humör, stressnivåer och matsmältningsbesvär.

Hur märker jag dålig hållning?

De mest uppenbara och lättaste att kontrollera indikatorer som indikerar dålig kroppsinriktning är:

  • axlar som faller framåt
  • den så kallade sköldpaddshalsen, där huvudet är klart framför tyngdpunkten
  • en liten (ibland större) puckel som gillar att bildas i nedre delen av nacken
  • en ihålig rygg
  • Smärta

Hur ser en korrekt hållning ut och hur kan jag behålla den?

Det första och viktigaste steget är medvetenhet. Särskilt som skrivbordsarbetare är det vettigt att kontrollera och korrigera dig själv med jämna mellanrum i början, eventuellt med hjälp av ett larm. För sittställning betyder detta:

  • Båda fötterna ska ligga på golvet eller på ett fotstöd.
    Vänligen korsa inte benen. Vinkeln på baksidan av knäna bör vara större än 80°.
  • Knä ska vara i samma höjd som eller lägre än höfterna. Den klassiska Tv-fåtöljen är tyvärr inte en möbel under långa perioder av sittande.
  • Ryggstöd kan hjälpa till att hålla ryggen rak. Ju mer du glider mot stolens kant, desto lättare är det att hålla en upprätt position.
  • En haka tenderar att bli två när du räcker ut huvudet.
  • Rör dig regelbundet. En kort promenad genom kontoret eller till vattenkranen var halvtimme.

I början känns denna hållning ofta väldigt onaturlig och obekväm och du snabbt fånga dig själv glida tillbaka i de gamla mönstren. Men – ingen hållningsmästare har ännu fallit från himlen, för det sker bara genom övning.

Kontakta oss som din naprapat i Stockholm!